Hormonen en je lichaam

Hormonen

Wist je dat vrijwel alle processen in ons lichaam worden aangestuurd door hormonen? Hormonen zijn stofjes die op verschillende plaatsen in het lichaam worden gemaakt, bijvoorbeeld in de eierstokken, testikels, in kliertjes in het brein, in de schildklier in de hals, in twee kliertjes die op de nieren liggen en op nog veel meer plaatsen. Hormonen zijn er in honderden varianten. Ze reizen via het bloed door het lichaam en geven opdrachten aan de cellen. Elke levende cel in je lichaam wordt bestuurd door hormonen.

Hormonen spelen dan ook een grote rol in onze gezondheid. Er worden onder andere drie belangrijke systemen aangestuurd door de hypofyse, dit is een hormoonklier in de hersenen:

– het stress-systeem, door aansturing van de bijnier;
– de stofwisseling door aansturing van de schildklier;
– de voortplanting door aansturing van de geslachtsorganen.

Bij vrijwel alle gezondheidsklachten, ziektes, gedragsstoornissen en verouderingsverschijnselen spelen hormonen een rol. Als het stress-systeem vaak en veel actief is heeft dit een negatieve invloed op de andere systemen, die kunnen dan minder goed hun werk doen.

Hormonen bepalen, bijvoorbeeld het hongergevoel, het verzadigingsgevoel, de zoete trek, en of voeding verbrandt wordt of opgeslagen als vet. Hoeveel vocht er vast gehouden wordt, of de voeding omgezet wordt in vet of gebruikt wordt voor spieropbouw, waar het vet opgeslagen wordt en waar het als eerste wordt verbrand als je gaat bewegen. Kortom, ook je gewicht staat onder controle van je hormonen!

Bij veel mensen raken de hormonen verstoord door slechte eetgewoonten, te veel stress en een verkeerd bewegingspatroon!

 


Voeding & hormonen “niet minder maar beter eten”

Ik werk met de hormoonfactor methode. Deze lifestyle gaat uit van geen toegevoegde suikers, geen snelle koolhydraten, geen gluten en geen zuivel. Maar juist zoveel mogelijk puur en onbewerkt eten. Deze manier van eten zorgt ervoor dat de hormonen terug in evenwicht komen. En zijn de hormonen eenmaal weer in balans, dan verdwijnen de overtollige kilo’s vanzelf! Je laat je hormonen voor je werken.
Het klinkt misschien heftig wat je allemaal niet mag eten, ik coach je er doorheen. Je kunt heerlijk eten met deze methode! Ik noem het zelf geen dieet, maar een lifestyle.


Training & hormonen “niet veel maar wel anders sporten”

Het is niet nodig dagelijks vele uren naar de sportschool te gaan. Integendeel zelfs. Te vaak en te lang trainen kan ook een negatief effect hebben. In de hormoonfactor methode werk ik met korte maar intensieve krachttrainingen. Deze trainingen stimuleren je lichaam de juiste hormonen aan te maken voor een betere hormoonbalans. De naverbranding van krachttraining is hoog en daarom ook zo effectief! De insulinegevoeligheid wordt ook veel beter. We kijken altijd naar de belastbaarheid van de betreffende persoon. En het allerbelangrijkste is dat het een sport is die op de lange termijn vol te houden is!


Stress & hormonen “wat kost je energie en wat geeft je energie”

Stress heeft een grote invloed op onze hormonale balans en onze gezondheid. Als er veel stress is komt het lichaam niet toe aan andere processen, het staat dan continu in de stress stand. De hoeveelheid stress waar mensen in het dagelijks leven mee te maken krijgen kan groot zijn. Soms is stress goed en niet te vermijden, na stress is echter ontspanning nodig om de balans weer te herstellen. En daar gaat het tegenwoordig vaak mis. We moeten heel veel en vergeten daarbij regelmatig te ontspannen. Ik geef je graag de handvatten hoe stress voor jou te beheersen wordt. Wat geeft je energie? En wat kost je energie?